تغذیه در دوران بارداری

سه ماهه اول حاملگی :درسه ماهه اول حاملگی ،تعداد زیادی از مادران به عوارض گوارشی وناراحتی هائی مثل حالت تهوع ،استفراغ ،وکم اشتهایی دچار می شوند که این امر باعث کاهش دریافت مواد مغذی از سوی آنان می شود .برای جلوگیری از تهوع صبحگاهی در این دوران باید نکات زیر را مراعات کرد:

1-از گرسنگی بپرهیزید.

2-تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید واز غذاهای کم حجم وزود هضم وکم آب بیشتر استفاده کنید .

3-قبل از برخاستن از رختخواب مقداری نان خشک یا بیسکویت بخورید.

4-از خوردن غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.

 

سه ماهه دوم حاملگی :در این دوران مادر دیگر از بی اشتهایی وتهوع ماههای اولیه رنج نمیبرد ونیاز بیشتری به خوردن مواد غذایی ،برای رشدوحفظ سلامتی خود وجنین دارد .اما احتمال شروع یبوست در این دوران زیاد است که برای جلوگیری از آن باید به نکات ذیل توجه کرد:

1-از میان میوه ها ،خیار ومخصوصا میوه های خشک کردنی (انجیر ،آلوی خیسانده ،قیسی ومانند آن ) واز سبزی هایی چون کاهو وحبوبات مثل نخود سبز پخته بیشتر مصرف کنید.

2- نان سبوسدار بخورید.

3-همراه سالاد ،روغن زیتون یا هر روغن مایع دیگری استفاده کنید.

4-از پیاده روی بهترین ورزش برای زنان باردار ،غافل نشوید.

5-استراحت وخواب کافی داشته باشید .

 

سه ماهه سوم حاملگی :دراین مرحله که جنین رشد سریع تری دارد مادران باید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنند که جنین به خوبی رشد کند ومادر بتواند اندوخته کافی برای یک شیر دهی موفق در آینده را فراهم کند .او باید از چهار گروه اساسی تغذیه در حد کافی مصرف کند .

دراین دوران احتمال بروز ترش کردن وسوزش معده به وجود می آید که برای جلوگیری از آن باید نکات زیر را رعایت کرد:

1-غذا را به آرامی ،در حجم کم ،ووعده های متعدد (6بار در روز )مصرف کنید.

2-از خوردن غذاهای نفخ آور خودداری کنید.

3-از خوردن غذاهای حجیم قبل از خواب اجتناب کنید.

4-به پشت نخوابید.

همچنان که اشاره شد ،خانم های باردار باید از هر4 گروه اصلی غذا به طور متعادل مصرف کنند .این چهار گروه عبارتند از :

1-گروه شیر ولبنیات

2-گروه گوشت وتخم مرغ

3-گروه نان وغلات

4-گروه سبزیها ومیوه ها

زنان باردار باید در دوران حاملگی اسید فولیک ،آهن ،ومولتی ویتامین مینرال مصرف کنند که ذیلا مقدار وهنگام مصرف آن بیان شده است .

قرص اسید فولیک:(یک قرص هر یک روز در میان ) به محض اطلاع از بارداری تا پایان ماه چهارم.

قرص آهن :(روزانه یک قرص) از پایان ماه چهارم حاملگی تا سه ماه پس از زایمان .

مولتی ویتامین مینرال :(روزانه یک کپسول )از پایان ماه چهارم  حاملگی تا پایان بارداری .

 

اخطار:چای وقهوه باعث کاهش جذب آهن می شود برای جلوگیری از این امر باید چای وقهوه را یا یک ساعت قبل از خوردن غذا یا دو ساعت بعد از آن میل کنید واز مخلوط کردن چای یا قهوه با شیر خودداری کنید.

آزمایشگاه سینوهه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *